söndag 31 oktober 2010

Torkade trattkantareller

Tidigare i höst hade vi en härlig eftermiddag ute i skogen då vi plockade en hel del trattkantareller. När vi kom hem och hade rensat allt funderade jag över det bästa sättet att ta hand om dem på. Bestämde mig till slut för att torka dem. Jag torkade inte dem i ugn och svamptork har jag inte heller. Jag strödde helt enkelt ut svampen på en massa brickor för att lufttorka. Brickorna med svamp fanns i hela huset men det gick fort att torka svampen. Det tog bara 4 dagar innan vi kunde lägga dem i glasburkar med lock.

Vår skörd

Trattkantareller i ursprungligt format

Torkade trattkantareller

Tre små glasbrukar blev det till slut
Svamparna torkade ihop rejält, det kändes nästan som att det inte blev någonting kvar. Men efter en del matlagning har jag märkt att det behövs inte så mycket för att få rejält med smak i såser, stuvningar och övriga rätter. Det vi har i glasburkarna lär räcka länge!

Kram /Eva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar